رونق تولید بذرهای با کیفیت دانه‌های روغنی و محصولات کشاورزی با ۱۸ پروژه ملی

رونق تولید بذرهای با کیفیت دانه‌های روغنی و محصولات کشاورزی با ۱۸ پروژه ملی

1 سال پیش بازدید268

صنعت بذر یکی از تجارت های جهانی سودآور در دنیا به شمار می رود و براساس آمارهای موجود، کشور ایران نیز سالانه عددی حدود 700 هزار تن بذر گواهی شده تولید می کند.  با مشارکت معاونت علمی و شرکت های دانش بنیان، در قالب 18 پروژه ملی، روند تولید بذر در حال بهبود است.

بر اساس گزارش‌های موجود؛ ایران در تأمین درصد بالایی از بذرهای مهم و پرمصرف کشور به بازارهای جهانی وابسته است. وابستگی که علاوه بر خروج میزان زیادی ارز از کشور، تولیدات را هم کاهش داده و به همین دلیل تعریف و تدوین برنامه‌های ملی برای خوداتکایی در تأمین بذرها، می‌تواند موجب جلوگیری از خروج ارز و کاهش وابستگی به واردات شود.

یکی از محصولات کاربردی و مهم که نقش تأثیرگذاری در تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه دارد، بذرهای دانه‌های روغنی می­ باشند. حوزه‌ای که با 18 پروژه ملی و با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان کشور، تولید بذر را در مسیر توسعه‌یافتگی قرار  می دهند.

3 پروژه در زمینه کلزا، 3 طرح ملی در حوزه آفتابگردان، 2 پروژه در زمینه تولید پنبه، 1 پروژه برای تولید کاملینا، 2 طرح ملی برای توسعه تولید چغندرقند، 3 پروژه در زمینه تولید حبوبات و 5 پروژه برای تولید سبزی و صیفی در دستور کار قرار گرفته است.

با توجه به اهمیت بذر به عنوان نهاده اولیه در تولید محصولات کشاورزی و مشکل تأمین بذر باکیفیت پس از اعمال تحریم‌ها، حمایت از تولید بذر به طور جدی‌ در دستور کار کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت. این کار با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی می‌شود.

تجربه شما

لطفا دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید