چالش ریشه گیاهان با سنگ

چالش ریشه گیاهان با سنگ

2 سال پیش بازدید1082

در زیر پای ما جهانی نامرئی پنهان شده است. خاکی که در زیر پای ماست، سرشار از زندگی است. میکروب ها، قارچ ها و حیوانات کوچک، اعماق تاریک خاک را خانه خود می دانند. ریشه گیاهان نیز در این تاریک خانه ها رشد می کنند.

ریشه گیاهان در زیر خاک باید با انبوهی از چالش ها روبرو می شوند. آفات ، آب بسیار کم (یا زیاد) و حتی ریشه های دیگر گیاهان همگی می توانند به ریشه ها آسیب رسانده یا حرکت آنان راکند کنند. اما شاید بزرگترین موانع ، به معنای واقعی کلمه ، سنگ ها باشند.

اگر چه ریشه گیاه محکم و سفت هستند، ولی آنقدر قوی نیستند که بتوانند از صخره ها و سنگ ها عبور کنند. بنابراین ، آنها آموخته اند که در تقابل با سنگ، به دور خود بپیچند ولو این که انرژی و زمان زیادی را هزینه کنند. از طرفی دیگر، عواملی مانند میزان آب قابل نگهداری در خاک ، از وجود سنگ تاثیر می پذیرد. در واقع کشاورزی در خاک هایی صورت می گیرد که قسمتی از  این خاک ها شامل سنگ های ریز و درشت بوده و این سنگ ها بر رشد ریشه ها و در نتیجه رشد گیاهان تاثیر گذار هستند. بنابراین ، درک نحوه تأثیر سنگ های موجود در خاک بر روی ریشه گیاهان لااقل در مورد محصولات مهم زراعی اهمیت به سزایی دارد.

در یکی از جدید ترین تحقیقات، دانشمندان نحوه سازگاری ریشه های گندم و ذرت با خاک هایی شامل سنگ های متفاوت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

 به دلیل چالش هایی که در مشاهده و اندازه گیری مستقیم حرکت ریشه ها در اعماق خاک وجود دارد ، این دانشمندان از تکنولوژی مینی ریزوترون (mini rhizotron ) استفاده نمودند. در این روش مجموعه ای از لوله های شفاف و افقی به کار گرفته می شوند که به دانشمندان اجازه می دهند تا دوربین های تصویربرداری را به زیر خاک بفرستند تا از  رشد ریشه ها تصویربرداری نمایند. روش های گذشته شامل نمونه برداری از ریشه ها بود که خود موجب اختلال در وضعیت ریشه و خاک می شد.

در این آزمایش دو نمونه مزرعه به کار گرفته شد. یکی از مزرعه های شامل حدود 60 درصد سنگ بود و در مزرعه دیگر به تعداد کم سنگ وجود داشت. آقای مورانداژ (Morandage)، سرپرست این پروژه تحقیقاتی به استناد آزمایش صورت گرفته می گوید:  وجود سنگ ها به طور قابل توجهی توانایی ریشه ها را برای رسیدن به اعماق خاک کاهش می دهد و از این نظر، گندم و ذرت رفتار مشابهی نشان می دهند.

نتیجه این تحقیق در نشریه تخصصی  Vadose Zone وابسته به انجمن علوم خاک آمریکا منتشر شده است.

 

منبع:

https://www.agronomy.org/news/science-news/between-rock-and-hard-place

 

  

تجربه شما

لطفا دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید